Spansk mat

2014-05-26 @ 16:08:34
Maten är väldigt avgörande för den spanska kulturen. På många sätt är den olik svensk och åsikterna kring den har varit lite varierande om man säger så. Själv gillar jag den mestadels, alltid kul att testa nytt!  

Lite upplevelser kring spanish food:

- Skaldjur. Och fisk. Varenda mataffär har i fiskdisk och denna är ofta betydligt större än vad köttdisken är. Finns även många "Pescaderías", dvs fiskaffärer. 4 av 5 toasters

- Friterat. Inte många saker lyckas undgå fritösen, speciellt maten som serveras i skolan eller vardagsmaten. 1 av 5 toasters

- Avsaknaden av tillbehör. Man föredrar att äta saker var för sig, en väldigt markant skillnad mot Sverige där vi vill ha så många tillbehör som det bara får plats på en tallrik. Har du tur får du lite sallad och ketchup att komplettera till din friterade köttbit... 2 av 5 toasters

- Inälvor och färska fiskar. Trots att jag i värdfamilj och skola inte äter den mest exotiska maten så har jag i värdfamiljen fått prova på lite mer speciella tilltugg. Senaste jag fick smaka var fårhjärna, givetvis lite friterad. Det har tidigare även bjudits på kycklinglever och kycklinghjärta. Det sistnämnda smakade gott, tycker även det är bra att hela djuret används! När du handlar fisk och äter fisk, förvänta dig ingen rensad sådan. Köper du fisk här, så får du huvud och skinn på köpet.  4 av 5 toasters

- Ärtor och böner,  väldigt förekommande. 3 av 5 toasters

- Typiska rätter såsom Paella och Tapas. Så jäkla gooooott. Tänker lätt fortsätta förtära i Sverige! 5 av 5 toasters

- Bläckfisk. Om det är något jag har blivit riktigt kär i så måste det vara detta. Helst i någon billig konservburk med någon god sås, mums. 5 av 5 toasters


Arroz Negro con calamares, typisk vardagsmat.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Hoppas det smakar bättre än det ser ut ;-)

2014-05-27 @ 17:49:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0